Päivänä jona Sinä synnyit

Kirjoittaja Sanna Huntus

Nukuin koko yön levottomana koska tiesin että seuraavana päivänä Sinä syntyisit. Synnytys tultaisiin käynnistämään lapsivetten mentyä edellisenä päivänä.Pää täynnä kysymyksiä menin illalla nukkumaan yrittäessäni tajuta että kohta meidän pieni nyyttimme syntyy.Autuaan tietämättömänä kuinka Sinä tulisit muuttamaan meidän elämämme…

 

Seuraavana päivänä hoitaja ravaa luonani vähän väliä synnytyksen käynnistyttyä ja jossain vaiheessa ymmärrän että nyt on kiire, minua ruvetaan kärräämään kohti synnytyssalia, kovien supistusten vuoksi en ihan pysy kärryillä mitä tapahtuu.Synnytyssaliin päästyäni naamalleni isketään maski josta saan ilokaasua mistä ei ole juurikaan apua.Kivuiltani saan mongerrettua ”..josko sitä epiduraalia sitten jossain vaiheessa..”. Ja vastaus oli että lääkäri oli jo tulossa.Synnytys kesti vajaat 3 tuntia.Ja sitten Sinä synnyit. Voi mikä ilo riemu meillä olikaan, olin aina toivonut itselleni pientä prinsessaa ja nyt minä sellaisen sain. Tässä vaiheessa olimme saaneet terveen lapsen ja kaikki oli niin täydellistä kuin vaan saattaa kuvitella.Mutta sitten..

 

Vietimme kolme päivää Naistenklinikan perheosastolla ja pian sinne päästyämme hoitaja rupesi ihmettelemään kun imetys ei onnistu.Seuraavana päivänä lääkäri vahvisti hoitajan epäilyksen; suulakihalkio.Ensimmäinen ajatus oli että mitä minä olen tehnyt väärin.Sanoivat lääkärit mitä tahansa, minä syytin itseäni.Mikä se sellainen äiti on joka ei omaa lastaan kertaakaan imetä?! Alkushokista huolimatta halusimme viedä pienen rakkaan lapsemme niin pian kuin mahdollista kotiin. Lopputarkastuksessa kuitenkin lääkäri kuuli sydämestä sivuäänen. Ja lapsellamme todettiin sydänvika.

 

Katson auton ikkunasta ihmisiä jotka juoksevat pitkin keskustan katua ja mieleni tekee huutaa; miten te voitte juosta kauhealla kiireellä,kun minun koko maailmani on juuri romahtanut;tajuatteko että olen juuri synnyttänyt sairaan lapsen!!

 

Lastamme syynätään tulevina viikkoina paljon ja sinä aikana todetaan useampi rakennevika. Kolmen viikon ikäisenä Husuken (huuli- ja suulakihalkiokeskus) vastaanottokäynnillä korvalääkäri kertoo epäilynsä että vauvalla voisi olla syndrooma.Jankkaan häntä vastaan ja olin aivan raivoissani että joku edes kehtaa tulla moista väittämään. (tänä päivänä ko.  lääkäri on meidän luottolääkärimme)

 

Monta kertaa olen miettinyt miksi näin piti käydä,miksi meille ei annettu sitä tervettä lasta josta luen vauvalehdistä. Syytä siihen emme ehkä koskaan saa tietää.Mutta yksi syy on varmasti se että minua on kasvatettu tämän kaiken myötä.En usko että osaisin iloita niin yksinkertaisista asioista mitä nyt osaan kun minulla on erityislapsi. Hän on opettanut minulle enemmän kuin kukaan muu; mitä on todellinen ilo ja ennen kaikkea mitä on rakastaa toista enemmän kuin itseään.

1 kommentti

Kategoria(t): Sanna

One response to “Päivänä jona Sinä synnyit

  1. ”Katson auton ikkunasta ihmisiä jotka juoksevat pitkin keskustan katua ja mieleni tekee huutaa; miten te voitte juosta kauhealla kiireellä,kun minun koko maailmani on juuri romahtanut;tajuatteko että olen juuri synnyttänyt sairaan lapsen!!”

    Meillä on viidestä lapsesta kahdella suulakihalkio, 8- ja 1-vuotiailla. Molemmat aikanaan korjattukkin jo.

    Tuo lainattu pätkä kirjotuksesta aiheutti ennen kokemattoman reaktion, naurahdin ääneen ja aloin itkemään. Niin epäreilulta tuntunut, vaikka meillä ”vikana vain” suulakihalkio, joka ”on korjattavissa”..

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s