En tiennyt

Kirjoittaja: Leijonaemo

Kolme vuotta sitten en tiennyt, mikä on endokrinologi. En tiennyt, mitä on insuliinin liikatuotanto. Luulin sen liittyvän diabetekseen. En tiennyt, että muutkin kuin diabeetikot voivat joutua mittaamaan verensokeriarvoja. En tiennyt, että joutuvani tappelemaan kynsin hampain, jotta lapseni saisi hoitoa. En tiennyt, miten paljon aistihäiriöt vaikuttavat pienen lapsen elämään. En tiennyt, että kohtaukset ja hypoglykemiat tulisivat olemaan elämässämme normaalia arkea. En tiennyt, millaista on pelätä jatkuvasti tulevaa. En tiennyt, miten vahvoja lapseni olisivat tämän kaiken keskellä. En tiennyt, miten vahva itse olen. En tiennyt, että ihmiset väheksyvät ja tuomitsevat lapsen sairautta. En tiennyt, millaista on elää perheessä, jossa kolme perheenjäsentä sairastuu aineenvaihduntasairauteen. En tiennyt aineenvaihduntasairauksista mitään. En tiennyt, miten väsynyt ihmisen on mahdollista olla.

Mitä olen oppinut?
Olen oppinut hoitamaan lasta niin, että hänen on parempi olla. Olen oppinut laskemaan lääkelaskuja. Olen oppinut sata asiaa fruktoosista, sakkaroosista ja hiilihydraateista. Olen oppinut pitämään puoleni. Olen oppinut hyväksymään sairauden. Olen oppinut vääntämään rautalangasta monia asioita. Olen oppinut pyytämään apua. Olen oppinut täyttämään Kelan ja verottajan lomakkeet. Olen oppinut monen lääkärin nimen ulkoa. Olen oppinut hoitamaan sellaisia asioita, joita terveen lapsen vanhemmat eivät osaa edes ajatella. Olen oppinut nauttimaan hyvistä päivistä ja pienistä asioista. Olen oppinut olemaan vahva. Olen onnellinen siitä, että olen oppinut tämän kaiken.

Jätä kommentti

Kategoria(t): Leijonaemo

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s