Leijonaemot liikkeelle!

Leijonaemojen toimintaan on otettu mukaan liikunta. Kunnossa Kaiken Ikää eli KKI-ohjelma on mahdollistanut liikunnallisten vertaistukiryhmien kokeilun. Ryhmät starttaavat elokuun alussa Hämeenlinnassa ja Tampereella ja jatkuvat kuukauden mittaisten lajikokeilujen parissa vuoden loppuun. Liikunnan lisäämisen vaikutuksia seurataan projektiin osallistuvien Leijonaemojen osalta kahden kävelytestin avulla. Ensimmäinen testi tehdään syyskuun alussa ja toinen joulukuun lopussa projektin päättyessä. Jokainen erityislapsen vanhempi on tervetullut mukaan liikunnalliseen toimintaan!

Viime keväänä järjestettiin myös ensimmäinen liikunnallinen Vertaistukiviikonloppu, joka sai osallistujilta loistavat palautteet. Myös tulevana viikonloppuna järjestettävä liikunnallinen viikonloppu on koonnut Leijonaemoja ympäri Suomea Virroille Marttisen nuorisokeskukseen nauttimaan liikunnallisesta vertaistuesta. Pyysimme puheenjohtajaamme Piaa kirjoittamaan blogin omasta liikuntainnostuksestaan. Tässä Pian kirjoitus:

Liikunta on tärkeää, jokaisen pitäisi pitää huolta kunnostaan. On tärkeää, että syö hyvin ja elää terveellisesti. Nämä ovat asioita, jotka me kaikki varmasti tiedämme ja monelle ne aiheuttavat lähinnä stressiä. Kun perheessä on erityistä tukea vaativa lapsi, on elämä usein niin hektistä ja rankkaa, että ajatus oman syömisen tarkkailemisesta tai lenkille lähtemiseltä tuntuu lähinnä huonolta vitsiltä. Moni erityislapsen vanhempi kamppailee samojen asioiden kanssa: paino putoaa olemattomiin tai se lähtee raketin lailla nousuun. Huono fyysinen kunto lisää väsymystä, joka puolestaan lisää tunnetta siitä että ote omaan elämään lipsuu.

Itse olen yrittänyt aina liikkua edes jollain tavalla: olen käynyt lenkillä, uimassa, jumppatunneilla – mitä milloinkin. Pakko myöntää, että usein lenkille lähteminen tai ryhmäliikuntatunnin aikataulun sovittaminen omaan elämään on ollut haastavaa, mutta harvoin liikkumisen jälkeen on harmitellut sitä, että tuli lähdettyä. Kunnon hiki pitää korvienvälin kirkkaampana, oli ongelma mikä tahansa.

Liikkumattomuuteen on helppo keksiä syitä: johonkin paikkaan kivistää, päätä särkee, jokin vanha vaiva estää täyden suorituksen, ei ole aikaa, ei ole rahaa.  Jumissa olevat niskat, särkevä selkä tai koko ajan jomottava otsalohko ovat kuitenkin usein seurausta siitä, että et ole liikkunut tarpeeksi.

Itse aloitin tenniksen pelaamisen vähän aikaa sitten. En ollut aiemmin pelannut oikeastaan mitään, ja kynnys lähteä mukaan oli valtava.  Tenniksestä löysin kuitenkin haastetta kropalle ja mielelle niin paljon, että jäin koukkuun ensimmäisten treenikertojen jälkeen.  Tennistunnit ovat antaneet motivaatiota tehdä muutakin: käydä lenkillä, punnertaa kotona ja nostaa rautakankea mökkimetsässä.  Jos haluat lukea lisää tennisharrastuksestani, voit lukea sitä tenniskoulun blogista.

Parin kuukauden kuntoilun jälkeen olen voinut paremmin ja mikä tärkeintä: odotan innolla sitä, että pääsen treenaamaan. Tunnin aikana ei ehdi ajatella mitään muuta, pää saa erinomaisen nollauksen.

Uskon, että jokainen meistä voi löytää oman lajinsa, kun kokeilee ja lähtee ennakkoluulottomasti mukaan.  Mielestäni tärkeintä olisi ehdottomasti löytää se ilo ja hauskuus, jonka avulla liikunnasta tulisi hauskaa ja mielekästä.

Kun raha on tiukassa tai kotoa voi olla vaikea lähteä, voit sen oikean jutun löytäminen olla hankalaa. Tässä muutamia omia vinkkejäni:

  • Älypuhelin on hyvä treenikaveri: esim. Sportstrackerin avulla voit haastaa itsesi tekemään tutun lenkin joka kerta vähän nopeammin tai jaksamaan vähän pidemmälle. Voit myös ottaa ystäväsi mukaan treeneihisi.
  • Puhelin voi olla muutenkin hyvä treenikaveri. Voit ladata erilaisia appseja, jotka kannustavat liikkumaan. Itselläni on ladattuna ohjelma, joka muistuttaa joka ilta klo 21: ”On aika treenata”, ja klikkaamalla kuvaketta käynnistyy seitsemän minuutin lihaskunto-ohjema.
  • Perustamalla treeniporukan Facebookiin voit tsempata kavereita ja saada vertaistukea myös liikkumiseen.
  • Kun lapsesi on terapiassa tai harrastuksessa, lähde itse siksi aikaa lenkille.  Puolenkin tunnin reipas kävely tai hölkkä tekee ihmeitä.
  • Kaupunkien kuntosaleilla on myös ohjattua liikuntaa ja saliohjausta. Myös kansalaisopistot yms. järjestävät liikuntatunteja, joihin osallistuminen ei ole kovin kallista.
  • Kesäaikaan voit kerätä porukan ja lähteä pelaamaan lähikentälle: kukaan ei myöskään kiellä vanhempia osallistumasta lasten pihapeleihin.🙂
  • Asettamalla itsellesi tavoitteen, voit saada sisältöä arkipäiväisiinkin treeneihin. Tavoitteen ei tarvitse olla maraton tai edes puolikas; mitä, jos seuraava tavoitteesi olisi vaikka x määrä miesten punnerruksia?
  • Netistä löytyy erilaisia juoksukouluja, joita seuraamalla sohvaperuna oppii muutamassa kuukaudessa juoksemaan 5 – 10 km lenkkejä.
  • Netissä on myös erilaisia maksullisia ja maksuttomia kotijumppaohjelmia, joista itse olen testannut shape.fi:n. Jumpata voit silloin kun haluat ja lapsille voi olla hauska ohjelmanumero kun äiti kimpoilee jumppapallon kanssa ympäri olohuonetta.

Liikunnasta ei kannata ottaa stressiä, mutta on silti hyvä muistaa että sinun kroppasi pitäisi palvella sinua vielä kymmenienkin vuosien päästä. Itse heräsin tähän ajatukseen, kun huomasin kuinka raskasta on nostaa seitsemänvuotiasta liikuntavammaista tytärtäni. Mietin, että itse vanhenen ja hän kasvaa: jos en pidä huolta kunnostani, miten jaksan hänen kanssaan vaikka kymmenen vuoden kuluttua?

Pia kirjoittaa tennisblogia.

KKI-projektin tueksi on perustettu Facebookiin ryhmät, joiden kautta sekä tamperelaiset että hämeenlinnalaiset Leijonaemot voivat kysyä itselleen kaveria esim. iltakävelylle tai pyörälenkille.

Liity tamperelaisille tarkoitettuun ryhmään tästä.

Liity hämeenlinnalaisille tarkoitettuun ryhmään tästä.

Jätä kommentti

Kategoria(t): Leijonaemot ry

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s