Voimaa vertaisista ja liikkumisen iloa

Kirjoittaja: erityislapsen äiti Nina

Sain mahdollisuuden osallistua Leijonaemojen voimauttavaan ja liikunnalliseen vertaistukiviikonloppuun elokuussa Virroilla. En ollut ikinä aiemmin ollut perheestäni erossa kahta vuorokautta tyttäremme syntymän jälkeen, joten jännitin kovasti miten siinä käy. Jännitin myös millainen viikonloppu tästä tulee. Se pieni hermostuneisuus katosi kuitenkin heti päästessäni tapaamaan muut äidit ja isät. Ihana kämppikseni teki myös oloni kotoisaksi. Saimme heti saapumispäivänä kokeilla seinäkiipeilyä. Voi miten hauskaa, mutta samaan aikaan myös pelottavaa! Kyllä siinä vaaditaan luottamusta uskaltaa roikkua kolmen muun henkilön varassa monen metrin korkeudessa – kolme henkilöä, jotka olet tavannut vasta pari tuntia aikaisemmin! Se ei kuitenkaan tuntunut siltä, että olimme vasta tavanneet. Emme olleet vieraita toisillemme, koska meitä kaikkia yhdistää sama asia. Olemme kaikki erityislasten vanhempia, ja siksi me ymmärrämme toisiamme niin monessa asiassa. On aivan ihana tunne olla sellaisessa seurassa, jossa en ole niinkään poikkeava äiti!

Sää suosi meitä koko viikonlopun ajan. Saimme kokeilla resiina-ajelua, melontaa ja kirkkovenesoutua. Melonnasta jäi mieleen erityisesti se, kun tulimme pienen kosken kohdalle ja meille valkeni, että me laskemme kanootilla siitä. Ensireaktiomme oli, että ”Ei, aivan hullu ajatus!” Meidän mahtava oppaamme rauhoitteli meitä, hän neuvoi ja näytti, kuinka koskesta lasketaan. Sen jälkeen oli meidän vuoromme. Ei ollut pakko laskea, mutta opas rohkaisi meitä yrittämään. Totesin itsekseni, että onhan sitä pahemmistakin selvitty ja sitten mentiin. Pari pohjakosketusta ja noin tuhat sydämenlyöntiä myöhemmin, koski oli valloitettu! Jokainen melontaretkelle osallistunut uskalsi laskea koskesta. Siitä olen todella ylpeä, hyvä me!

Iltaisin rentouduimme saunan ja järviuinnin merkeissä. Saunan yhteydessä puhuimme lapsista vähän, mutta sitäkin enemmän puhuimme meistä itsestämme. Mitä teemme työksemme, mitä harrastamme jne. Siitä on pitkä aika, kun viimeksi olen keskittynyt itseeni ja puhunut niin paljon ainoastaan itsestäni. En äitinä, en erityislapsen äitinä vaan minusta. Siitä ihmisestä, joka olin ennen kuin maailma mullistui. Luulin ennen Virroille lähtöä, että tämän viikonlopun pääasiallinen tarkoitus on kokeilla uusia harrastuslajeja. Toki se sitäkin oli, ja mahtavaltahan se tuntui huomata että jaksaa ja pystyy vielä tekemään vaikka mitä!

Viikonloppu oli kuitenkin tämän lisäksi minulle myös paljon muuta. Sain sen irtioton arjesta, jota olin tietämättäni kaivannut. Tytär pärjäsi kotona isänsä kanssa vallan mainiosti. Sain omaa aikaa koota ajatukseni ja miettiä matkaani Leijonaemoksi. Sain työstettyä raskaita ajatuksia ja yrittää antaa itselleni anteeksi. Vaikka ei ehkä edes ole mitään anteeksi annettavaa, niin tuntuu, että olen pitkään syyttänyt itseäni kaikesta. Sain muistutukseni kuka minä olin ennen äidiksi tuloa. Mistä minä pidin? Pidänkö vielä samoista asioista? Mikä on minulle tärkeää arjessa jaksamiseksi? Mitä voisin tehdä sen eteen että pystyisin jatkossakin arjessa ottamaan pienen hengähdystauon. Vaikka aloittaisin jonkun harrastuksen?

Minulle tämä viikonloppu oli herätys. Muistin taas kuka olin ennen äitiyttä, joka muutti kaiken. Tänä päivänä olen tietyllä tapaa hauraampi, mutta monella tapaa vahvempi nainen. Tätä se voimauttaminen on parhaimmillaan!

———————————————————————————————————————–

Leijonaemojen hyväntekeväisyyshuutokaupan tuotolla mahdollistettiin elokuussa Virroilla järjestetty liikuntaviikonloppu erityislasten vanhemmille. Sinäkin voit olla mukana tukemassa tärkeää toimintaa erityislapsiperheiden hyväksi Suomessa. Tutustu Leijonaemojen hyväntekeväisyyshuutokauppaan!

Jätä kommentti

Kategoria(t): Leijonaemo

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s