Joka päivä rikkaampi

Kirjoittaja: Leijonaemo Harriet

Mitä enemmän tulee ikää, nähtyjä vuosia ja elämänkokemusta, sitä enemmän tulee pohdittua kaikenlaista.

Viisi vuotta sitten en olisi ikinä uskonut, että minusta tulee oman lapseni omaishoitaja.

Viime aikoina olen usein ollut mukana keskusteluissa, joissa mietitään rahan merkitystä elämässä. Tekeekö raha onnelliseksi? Vastaus riippunee myös asiayhteydestä. Totta kai raha helpottaa elämistä.

Itse palasin työelämään pienimmän, erityislapseni, ollessa alle vuoden ikäinen. Lapsen ollessa reilu kaksivuotias koin itseni väsyneeksi ja jäin vielä kotiin kotihoidontuen turvin. Lapsen täyttäessä kolme palasin jälleen työhöni.

Kodissamme asuvat minä ja neljä lastani, joten vanhemmuus arjessa on pääasiallisesti minulla.

Syksyllä vanhin lapseni joutui onnettomuuteen ja pelkäsin menettäväni hänet kokonaan. Voi luoja sitä pelkoa. Viikkoihin oli vaikeaa ajatella muuta kuin sitä, selviääkö lapseni ja miten. Kuljin viikkojen ajan päivittäin pitkää matkaa sairaalaan ollakseni lapsen vierellä. Muita vaihtoehtoja ei sydän antanut. Ensin teho-osastolla tajuttoman, hengityskoneessa olevan lapsen luona ja sitten vammautuneen ja sekavan. Mutta minä sain olla hänen kanssaan! En joutunutkaan luopumaan hänestä. Ja tänään hän on taas terve ja kotona ja voi käydä koulua!

Niin rikas minä olen!

Sain valtavasti tukea ystäviltä ja sukulaisilta. Sain lastenhoitoapua, myötäelämistä ja rahallistakin apua. Noina viikkoina jouduin taas toteamaan ihmisen voimien rajallisuuden. Jäin vuodeksi palkattomalle virkavapaalle lähihoitajan työstäni.

Mitä omaishoitajuuteni arjessa tarkoittaa?

Pienin lapseni täyttää ensi kesänä viisi. Aika iso jätkä siis jo! Hän ei osaa kävellä eikä kontata, ryömiä kyllä. Hän ei osaa puhua, ei istua, eikä syödä eikä juoda itse. Hänellä on astma ja epilepsia, on lääkedosetit, babyhaler, silmälasit. On pyörätuoli, apuvälinerattaat, seisomateline, suihkutuoli ja sähkösäätöinen sänky. On puheterapiaa, fysioterapiaa ja kuntouttavaa päivähoitoa. Epikriisejä ja lääkärinlausuntoja niin paljon, että osa on kohta vietävä varastoon. On kontrolleja sairaaloissa lähempänä ja kauempana, botox-hoitoja, nukutuksia, kuntoutussuunnitelmia ja arviointeja. On kiroilua työnnettäessä pyörätuolia auraamattomilla kulkuväylillä, tai kun hissi ei toimi. Tai vedet silmissä kun käsi on rasittunut ja pirun kipeä, mutta vaihtoehdot vähissä: lapsi on vain nostettava kerta toisensa jälkeen.

Mutta tuossa hän nytkin ryömii, sitkeästi tutkii maailmaa lattiatasossa hinaten itseään kyynärvarsilla eteenpäin. Kasvoilla valtava hymy ja loiste, luottamus ja ilo.

Elämä on rikasta. Hänen ilonsa, vilpittömyytensä ja viattomuutensa saa sydämen pakahtumaan rakkaudesta.

Minulla on neljä maailman ihaninta lasta.

En pidä heitä itsestäänselvyytenä.

Aina toisinaan, yhtäkkiä, minun on halattava heitä hyökyaaltotunteella: ”Olen kiitollinen että saan sinua tänäänkin halata. Tiedäthän kuinka rakas olet minulle.”

Tänään minulla on elämä.

Minulla on perheeni, rakkautta, ystäviä.

Minulla on aikaa ja mahdollisuus pitää huolta myös itsestäni.

Minulla on mahdollisuus auttaa myös toisia.

Minulla on niin paljon, mistä olla kiitollinen.

Huomisesta ei voi tietää.

Tänään olen taas rikkaampi kuin eilen.

1 kommentti

Kategoria(t): Leijonaemo

One response to “Joka päivä rikkaampi

  1. pirkko karvonen

    Lukekaa uusi kirja Rajojen rikkojat -kotikuntoutus nuorten elämäntarinoissa (Pirkko Karvonen 2015, Väyläkirjat),
    Siinä kuvataan vammaisten nuorten ja perheiden elämäntarinoita lähes kolmenkymmenen vuoden ajalta. Nämä nuoret ovat saaneet kotona kotikuntoutusta vanhempiensa ja avustajien toimesta. Hieno kirja. Suomen ensimmäiset kotikuntoutuslapset ovat hyvänä esimerkkinä meille.
    tilaus: kirja.book@gmail.com tai http://www.vaylakirjat.fi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s