Green Care Leijonaemojen tämän vuoden teema

Kirjoittaja: Leijonaemot ry:n hallituksen puheenjohtaja Mirva Salonen

Erityislasten vanhemmat ovat suuressa vaarassa voida huonosti. Kansainvälisissä tutkimuksissa on todettu vammaisten ja pitkäaikaissairaiden lasten perheillä suuria toimeentulo-ongelmia, pahoinvointia ja suuri riski syrjäytymiseen. Stressin läsnäolo erityislapsiperheen elämässä on ilman tutkimuksiakin selvää. Stressi sairastuttaa ja pistää ihmisen voimaan huonosti. Emme useinkaan voi vaikuttaa kaikkiin elämän tilanteisiin, kuten lapsen terveydentilan heikkenemiseen tai kehitysvammaisen lapsen kehityksen hitauteen. On kuitenkin paljon asioita, joihin jokainen voi vaikuttaa ja siten parantaa omaa hyvinvointia ja jaksamista raskaassa arjessa. Esimerkiksi omaa stressitilaa voi vähentää useilla tavoilla. Kiinnittämällä huomio omaan hyvinvointiin, pystymme myös olemaan parempia ja jaksavampia vanhempia lapsillemme.

Liikunnasta hyvinvointia
Leijonaemot ry:n viime vuoden teemana oli liikunta ja hyvinvointi. Liikunnalla on tutkimusten mukaan kiistatta positiivinen vaikutus terveyteen ja erityisesti mielenterveyteen. Liikunta poistaa ahdistusta ja masennusta, auttaa paniikkihäiriöpotilaita, psykoosipotilaita sekä päihdepotilaita fyysisissä oireissa. Yhdessä muiden hoitokeinojen kanssa, liikunta on erinomainen hoitomuoto masennusta sairastavalle henkilölle. Liikunta keskeyttää masennusajatuksia, kääntää ajatuksia pois negatiivisista tunteista ja antaa sosiaalista tukea, jos sitä harrastetaan ryhmissä.

Fyysinen aktiivisuus lisää hyvinvointia ja liikunnalla on saatu hyviä tuloksia myös pitkittyneen kivun hoidossa. Liikunta vaikuttaa myönteisesti rasva-, sokeri ja insuliiniaineenvaihduntaan, hengitykseen ja hapenottokykyyn sekä sydän- ja verenkiertoelimistöön. Liikunta lisää voimaa, tasapainoa ja koordinaatiota sekä kohentaa ryhtiä. Liikuntaa kannattaa harrastaa, vaikka nivelissä tuntuisi kohtuullista kipua. Jo pienikin määrä arkiliikuntaa tuo myönteisiä vaikutuksia. Kohtuukuormittavaa kestävyysliikuntaa (esimerkiksi kävelyä) suositellaan vähintään 2,5 tuntia viikossa, mieluiten puoli tuntia päivässä. Tämä päivittäisen puolituntisen voi yhdistää arkiliikkumiseen esimerkiksi jäämällä muutamaa pysäkkiä aikaisemmin ja kävelemällä loppumatkan tai käymällä kaupassa kävellen. Tärkeää on kuitenkin valita itselleen juuri sellainen liikuntamuoto, joka tuottaa itselle iloa. Silloin sitä harrastaa varmimmin.

Yhdessä toisten kanssa liikkuminen parantaa hyvinvointia myös sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta. Tähän on myös Leijonaemojen toiminnassa pyritty. Liikuntaa on harjoitettu VV-päivissä ja VV-viikonlopuissa. Toteutimme viime vuonna myös Kunnossa kaiken ikää -rahoituksella liikuntapainotteista vertaisryhmätoimintaa. Tästä jäi mukavat kokemukset, ja ei ole estettä sille, että ryhmiä jatkettaisiin vapaamuotoisella tasolla.

Green Caresta voimaa
Luontokokemukset ja kosketus ympäristöön liikunnan yhteydessä vaikuttavat aistikokemuksiin ja tuovat hyvää oloa. Tästä päästäänkin seuraavan vuoden teemaan, Green Careen. Green Care on luontoon ja maaseutuympäristöön liittyvää toimintaa, jolla edistetään ihmisten hyvinvointia ja elämälaatua. Green caren peruselementtejä ovat luonto, toiminta ja yhteisöllisyys. Eri ammattialan osaamisen mukaisesti käytetään monia erilaisia eläin- ja luontoavusteisuuden menetelmiä. Näitä ovat muun muassa luonto- tai viherympäristön käyttö, maatilatoiminta, ratsastusterapia, puutarhaterapia ja -toiminta ja sosiaalipedagoginen hevostoiminta. Toimintaa harjoitetaan tavoitteellisesti, vastuullisesti sekä ammatillisesti. Hyvinvointia lisäävät vaikutukset syntyvät muun muassa luonnon elvyttävyyden, osallisuuden ja kokemuksellisuuden avulla. Toiminta sijoittuu usein luonnonympäristöön tai maatilalle, mutta luonnon elementtejä voidaan tuoda myös kaupunki- ja laitosympäristöön.

Luonnon monipuolisista hyvinvointivaikutuksista ollaan tultu tietoisimmiksi uusien tutkimusten avulla. Skotlantilainen tutkimus osoitti, kuinka se aivojen alue, joka kytketään depressiivisiin ja negatiivisiin ajatuksiin, ei aktivoidu luonnossa. Luonto palauttaa stressistä ja sillä on todettu useissa tutkimuksissa positiivisia fysiologisia vaikutuksia. Päivittäinen 20 minuutin oleskelu luonnossa alentaa verenpainetta ja kohottaa elinvoimaisuuden tunnetta. Fysiologinen toipuminen alkaa luontoympäristössä jo 5-7 minuutissa. Mieliala kohenee 20 minuutissa ja tarkkaavaisuuden elpyminen alkaa 40 minuutin kuluttua. Japanissa lääkärit määräävät jo reseptejä metsäkylpyihin. Voisimme ottaa tästä koppia ilman lääkäriä. Meistä jokainen voi etsiä oman voimapaikkansa omasta lähimetsästä tai -puistosta ja käydä siellä aina tarpeen tullen kylpemässä itsemme hyvinvoivaksi.

Tänä vuonna Leijonaemot ry hyödyntää tapahtumissaan Green Care -menetelmiä ja luontoa monin eri tavoin. Järjestämme perustoiminnan lisäksi muun muassa useille paikkakunnille villiyrtti- ja sienestysopastukset ja mahdollisuuden kaupunkiviljelyyn esim. viljelypalstoilla. Mikäli olet halukas näissä tapahtumissa toimimaan vapaaehtoisena, aloittamaan yhteisviljelyn tai koordinoimaan sitä paikkakunnallasi, ota yhteyttä Leijonaemot ry:n toimistoon. Syksyllä teemme lisäksi yön yli kestävän Leijonaemot-vaelluksen Pirkanmaalla kansallispuistossa, jossa tulemme yöpymään laavulla tähtitaivaan alla.

Toivotan kaikille hyvinvointia tähän vuoteen! Nautitaan koko vuosi luonnosta ja sen antimista! Haastan teidät, kaikki erityislasten vanhemmat, kirjoittamaan Leijonaemojen blogiin luonnon ja eläinten hyvinvointivaikutuksista.2017-green-care_big_office

Advertisements

Jätä kommentti

by | 18.1.2017 · 9:46 am

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s